GENG LENSA HIDUP

14 April 2010

MASIH BERSENI

aku pernah berjumpa seni yang pepura
di jamban setinggan kainnya coklat tua
di dewan mewah dasinya marak menyala
dasi kain tersimpul mati - terbakar dalam mimpi
apinya mencakar kelambu sebelum nuraninya berdarah
dan dirinya gamam terjaga...

di kamar sendiri aku masih terharu melihat lutut yang bersih
masih senang merenung cadar dan bantal yang bersepah
kertas ronyok puisi tergendala
dan di kamar mandi aku masih gemar meneliti berus gigi
sisa sabun majalah tua
terganggu hanya oleh lipas dan lipan tiba-tiba ada

aku tak sempat mencangkul pengaruh
menyemai keyakinan memetik kuasa
sekadar sempat menanam dua tiga pohon kenanga
yang ku harap sentiasa lebat dan harum baunya...

jangan tanya kenapa...
aku hanya manusia biasa...
juga punya rasa...
biar kita berbeza usia =)

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...