GENG LENSA HIDUP

31 May 2010

HUKUM HUTANG DAN RIBA'


salam
semoga semua sihat & diberkati selalu
ohhhhhhhh
cerita tentang perisian sudah...
cerita tentang ekonomi sudah...
nak cerita tentang hukum pulak boleh?

aku nak kongsi hukum tentang hutang & riba'

hukum asal berhutang itu adalah harus
bertukar wajib sekiranya bertujuan untuk memenuhi tuntutan asas
menjadi haram sekiranya berhutang untuk membeli sesuatu yang haram

aku harap ayat aku kat atas tu mudah difahami okay... =) hutang ni ade kena mengena dengan keperibadian seorang muslimin @ muslimah... Allah SWT mengingatkan sesiapa yang berhutang & berniat untuk membayarnya... maka Allah akan memudahkan urusannya itu =) begitu juga sekiranya seseorang itu berhutang tetapi tidak berniat untuk membayarnya... maka Allah SWT akan menyulitkan lagi keadaannya...

membayar hutang amat dititik beratkan dalam Islam... hinggakan tidak akan masuk SYURGA biarpun seorang yang mati SYAHID selagi tidak melangsaikan semua hutangnya... nikan pulak kita yang mati eksiden @ sakit jantung... huhuhu...

oleh itu sebagai langkah berjaga-jaga sesiapa yang berhutang perlulah memberitahu waris... supaya sekiranya korang mati... leh la waris tolong bayarkan hutang tu... 

pengamalan hutang yang melibatkan riba' juga adalah menyempitkan rezeki... so... pastikan korang gunakan sistem perbankan islam okay.... bila nak wat hutang... =)

ni doa yang diamalkan oleh Saiyidina Ali R.A... walaupun hutang korang sebesar gunung Insyallah boleh dilangsaikan...

doa yang dimaksudkan, seperti sabda Rasulullah SAW yang bermaksud: "Ya Allah, cukupkanlah aku dengan rezekiMu yang halal sehingga aku terhindar daripada yang haram. Kayakanlah aku dengan anugerahMu sehingga aku tidak minta kepada selain Engkau."

[Riwayat Tarmizi]

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...