GENG LENSA HIDUP

10 May 2010

KERANA NYAMUK KELAMBU DIBAKAR? APEKAH?

salam...
jom kita belajar mengenal nyamuk...
nanti bila ditanya tak de la nyamuk pon tak kenal..

nyamuk anopheles @ nyamuk tiruk(bukan teruk)
ni ha nyamuknya...
yang merupakan vektor bagi penyakit malaria


nyamuk aedes
nyamuk yang belang-belang hitam & putih
vektor kepada penyakit denggi
ni nyamuk paling popular
selalu je tengok kat dalam TV kan?
kalau tak kenal jugak aku tak tau nak kata pa...


nyamuk culex
vektor penyakit untut @ filariasis
ni ha orang yang kena sakit untut
ni semua terjadi kerana parasit tersebut tinggal di nod sistem limfa

fakta umum tentang nyamuk:
berat nyamuk adalah antara 2-2.5mg(miligram)
nyamuk mampu terbang dengan kelajuan antra 1.5- 2.5km/h
hanya nyamuk betina sahaja yang menghisap darah

menjengah blog:
jom aku nak ajak semua rakan blogger aku singgah kat blog Kekunciku Berdansa milik cikgu Yang Azmah. baru-baru ni beliau baru je jadi opah. beliau merupakan pesara guru. juga follower blog aku. kat blog beliau juga ade link dengan blog aku. selain merupakan komentar separa tegar kat blog aku. topik yang beliau ceritakan sangat banyak. terutamanya isu kekeluargaan. antara entri beliau yang menarik minat aku adalah Ramainya Warga Asing!!. terkini beliau cakap nak cuba resepi KERABU KERANG KUTUB SELATAN malunya aku... blushing. =)

3 comments:

zulkbo said...

salam..
alamak kesiannya
ada lagi ke sakit untut tu
moga di jauhkan..
nauzubillah..

piewahid said...

salam,
nyamuk kdg kala makhluk yg dianggap sgt lemah & naif. boleh ditampar dan dibunuh sesuka hati. tanpa sedar, byk manusia yg tewas di tangan nyamuk tmasuk namrud yg angkuh

XYZ said...

zulkbo:
wslm. mudahan kita semua dijauhkan drpd penyakit tu...

piewahid:
wslm..
yelah betul tu... mereka pon makhluk Allh jugak... mintak jauh drpd sifat angkuh...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...