GENG LENSA HIDUP

30 June 2010

BETUL KE AIR KELAPA TU TAWAR UBAT?

salam
harap semuanya sihat sejahtera...

tadi papa wi ade wat coconut milk shake...
aku nampak aku nak minum... hahaha...
papa wi cakap tak leh minum... sebab aku ngah makan ubat hospital ni...

ni la ubatnye yang aku dapat dari PPUKM dan kena makan selama sebulan 
sebelum check up semula

pe yang aku kata erm... pastu aku tanya kat papa wi nape pulak tak leh minum air kelapa? sebab ape? air kelapa tu rase cam kalium mist. yang aku biasa minum... sebijik rasenye... tu yang jadi persoalan besar kat kepala aku.... (aku memang gini kalau tak tau sebab nanti asyik dok tanye je)

tak caye? air kelapa ni sifatnya alkali... sebab tu rasanya mirip kalium... kan kalium tu sifatnya alkali.... test la dengan kertas pH... nanti kabo ke aku ye... sebab setahu aku air kelapa ni cukup banyak khasiatnya dari segi perubatan... 

air kelapa ni cukup kaya dengan kalium(potassium), kandungan gula yang sederhana, dan sedikit protein... isi kelapa tu sendiri baik untuk kanak-kanak yang kekurangan gizi makanan (nutritonal deficiency)... yang jadi persoalan aku ni nape kata tawar ubat pulak? agaknya air kelapa ni lebih KICK daripada ubatan sintetik kot....

ni ha senarai mineral dan khasiat yang ada dalam air kelapa:
kalium
natrium
glukosa
sukrosa
fruktosa (gula ringkas)
sorbitol 
inositol
asid amino 
arginin 
alanin
sistin
serin
ferum
kuprum
sulfur
fosforus
vitamin B kompleks

memang sangat banyak khasiat air kelapa ni... orang muda kata banyok gila... huhuhu... asid amino yang ada pada air kelapa lebih tinggi daripada susu lembu... air kelap ni bersifat isotonik... sebab tu orang demam orang tua-tua soh minum air kelapa... so aku dah yakin ngan fakta tu... isotonik ni leh seimbangkan bendalir dalam badan... orang yang demam ni biasanya kurang air... sebab tu jadi demam... badan panas... bila keadaan cam tu lebih mudah la kena jangkitan virus atau bakteria... tu yang kadang-kadang kalau gi hospital doktor soh minum air tambah seratus(100 plus)

air kelapa baik untuk yang ada masalah penghadaman, buasir, cirit-birit, disentri, angin dalam badan... malah kalau ade sakit batuk kering elok minum air kelapa campur dengan madu asli... bagi pesakit kolera leh la campurkan air limau nipis dengan air kelapa untuk diminum... insyaAllah sembuh dengan izin Allah....

cuma orang yang ada masalah tulang... elok kurangkan minum air kelapa...

pendek kata banyak la khasiatnya... jangan ragu-ragu untuk minum ye =)

6 comments:

UglyPooh said...

dulu kalau ada masalah keshatan ke apa2 mmg mak akn cr air klapa

piewahid said...

slm,
a,ah, kompius jugak bila cenggini. kita dgr apa kata yg pakar.

Unknown said...

Semua boleh jd ubat...sunnatullah,manusia perlukan ubat..tapi bukan ubat kasi sembuh,Allah kasi sembuh~kan?

Tp mmg dr kecik,air kelapa ni famous sbgai ubat~hee
Latest post:Bagaimana Mr.Bean diislamikkan?

Nur Fannun said...

tawar ubat, sebb bleh twar racun dlm badan..smua jd twar termsuk ubat..
mybe dlm air kelapa tu, satu jns mineral yg meneutralkn fungsi racun & ubat. jgn byk tanya la, org tua zmn dulu byk ilmu..ada faedahnya dngn larangn org tua2...dan tau wat kajian

nairaariaa said...

haah...ptt la org2 tua kate air kelapa nie tawarkan ubat...huu

nairaariaa said...

haah...ptt la org2 tua kate air kelapa nie tawarkan ubat...huu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...