GENG LENSA HIDUP

21 September 2010

ETIKA KETIKA MAKAN: ISLAM VS BANGSA EROPAH


assalammualaikum dan selamat sejahtera semua...

kali ni aku nak kongsikan kisah manusia dan cara makan... non muslim lain cara makan depa... orang islam lain gak caranya.... ape pun jom kita usyar dan lihat etika ketika makan....

nanti bolehlah kita nilaikan mane cara yang kita suka ikut... kan?

bagi umat Islam mereka lebih digalakan makan menggunakan tangan... kerana jari manusia ada mengeluarkan cecair yang membantu proses pencernaan makanan...

selain tu Islam menggalakan makan dengan pinggan di atas lantai... bagi meningkatkan rasa tawaduk... berbanding makan di meja makan...

makan berjemaah juga digalakan di dalam Islam... dan membaca doa dan bismillah sebelum makan... juga mengucapkan syukur setelah selesai makan...

makan digalakan di tempat yang tertutup... dan juga dilarang sama sekali mencela makanan...

sebenarnya banyak lagi etika menurut Islam... aku cume senaraikan antara yang penting je...


ni pulak etika makan mengikut cara bangsa Eropah...
yup etika makan ala-ala "mat saleh" mula diperkenalkan oleh bangsa Eropah...

jangan membelek-belek alatan yang ade kat atas meja makan biarpun alatan tu cantik...

jangan bercakap saat mulut penuh dengan makanan...

jangan mengelap sudu atau garfu dengan napkin kerana dianggap seperti menghina tuan rumah...

jangan guna tangan ketika makan

elakan daripada terlalu bising ketika menggunakan sudu dan garfu...


letakan napkin di atas kerusi sekiranya anda mahu meninggalkan sebentar meja makan... dan letakan napkin di atas meja jika anda ingin terus balik...


letakan sudu dan garfu bersilang jika anda belum lagi selesai makan... hohoho jangan tersilap plak....



rapatkan sudu dan garfu jika anda selesai makan.... anda juga boleh rapatkan sudu dan garfu dan letakan pada arah pukul 4 bagi memberitahu anda sudah selesai makan...

gunakan ayat
"plain water please..." - jika nak mintak air kosong....

wohaaaaaaaaaaa cukup ke?
lain kali sambung lagi okay.....

5 comments:

padin said...

huhu makan tibai je ekekee

kalau pakai sudu tu siap bunyik ting keting lagi miahahaha

nabilah_2908 said...

kalau kt luar..sy lebih selesa gunakan sudu..

lain lah kalau di rumah..mmg guna tangan...lagi sedap.. :)

jom ke APA KATA HATI pulak,
SERANGAN MALWARE

cemomoi said...

makan guna tangan atau sudu tapi nak juga bersila walopon dok atas kusi

iqbalsyarie said...

nak makan..biar kenyang dan dapat pahala,baru betul2 bahagia

adibbfirdaus said...

ade salah sikit...
letak sudu bersilang macam X kalau tak sedap...
kalau nak lagi letak sudu garpu menghala ke atas..kalau dah abes makan letak sudu garpu menghala kke bawah...

sekadar kongsi ape yang diketahui! ;)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...