GENG LENSA HIDUP

04 September 2014

EPISOD 2: DAH NAK BERSALIN!!!

Assalammualaikum...

semoga sihat lah semuanya...

ni episod sambungan daripada EPISOD 1: DAH NAK BERSALIN!!!

pengalaman kedua
kali ni aku dan family ada kat sarawak... Lundu Sarawak... dan aku bersalin 2 minggu lebih awal... berbanding anak pertama over due 4 hari...

fuhhh...
bersalin di perantauan memang mendebarkan... my hubby ade tanya aku nak balik kampung atau tak... aku decide bersalin kat sarawak je lah... beberapa hari sebelum bersalin... aku ada pergi rutin check up... then.. nurse bagitau kepala baby dah enggage... (masuk dalam rangka pelvis) 

bermula daripada makluman nurse tu... aku sentiasa dalam keadaaan berjaga-jaga... kebetulan 12 April 2013 (hari jumaat)... my hubby cuti... aku bila hubby cuti... melepak-lepak la dok tengok TV... sambil makan nasi goreng... pagi tu aku masak macam biasa je... walaupun dah terkedek-kedek je jalan... rutin harian aku... membasuh dan lain-lain...

lepas tu my hubby tetiba nak gi Lundu... nak gunting rambut... so... aku cakap ok... pegi lah.... sebelum dia pegi... aku ade masuk bilik air... nak buang air... hmmm... aku nampak ade tanda darah campur lendir kat panties... aku rileks la... dan bagitau hubby...

dia tanya nak pegi hospital dah ke? aku cakap nanti la dulu... tak sakit pun... aku pun soh dia gi gunting rambut dulu... so aku dok rumah sorang-sorang... hubby pesan kalau pape mesej... aku pun jawab ok!

aku nak mandi...
tanda ade lagi dan agak banyak... aku cepat-cepat mandi... then pakai pad... tapi untuk anak kedua ni pinggang aku tak sakit sangat masa keluar tanda... lepas mandi aku mesej hubby soh balik... then aku pun makan dan minum... sementara menunggu... takut lapar... hehe

hubby sampai....
kemas-kemas untuk gerak ke hospital... aku masih cool je... dalam kereta... hubby ade jugak toleh belakang dan tanya ok ke? boleh tahan ke? sakit ke? aku jawab ok je... (dalam hati aku mase tu rasa cam nak singgah makan roti canai je jap... sebab tak kenyang la makan nasi goreng tadi!)

sampai Hospital Lundu... aku pun pegi kat kaunter Klinik Ibu dan Anak... cakap kat nurse aku nak bersalin... sebab dah keluar tanda... nurse soh pergi kat wad bersalin... ok aku jalan sendiri... diiringi my hubby... sampai kat wad bersalin aku bagitau aku nak bersalin dah.... nurse tu check buku pink... then dia boleh cakap aku kena bersalin kat Kuching!!!

perghhh...
terbakar je aku rasa... "saya ni dah nak bersalin... nanti naik kereta lama-lama ada yang beranak tengah jalan... sampai Kuching confirm ke ade katil kosong?" aku dah membebel... "kalau nak soh gi Kuching jugak hantar la naik ambulans" selepas berunding beberapa minit... nurse pun cakap "ok"... dan suruh aku tanggal semua barang kemas... check jalan dah buka 4cm... then nurse masukkan ubat lawas berak... 

then baring atas katil tunggu jalan bukak 10cm... mase tunggu tu aku penat kot menunggu... dan sakit pinggang makin kerap dan menjadi-jadi... aku pun complain ngan nurse... nurse cadangkan untuk pecahkan air ketuban bagi lagi cepat bersalin... aku ikutkan je...

bila air ketuban dah pecah...
serius makin sakit ko!! aku dah tersenget-senget tahan sakit pinggang... nurse siap tanya... kenapa?? (terbakor je aku) aku pun tanya "bila saya boleh push? dah nak terberak ni..." haha memang sakit ko... nurse check jalan dan cakap ok dah boleh push...

push push....
baby pun keluar... lepas tu opersi menjahit luka pulak... nurse veteran yang jahit luka aku... mase tengah jahit tu... tetiba je dia cakap "saya dah lama tak jahit luka bersalin" perghhhh memang la aku gelabah... tak lame lepas tu dia boleh cakap "saya buka semula ya... ada silap jahit sikit" perghhh dia ingat kain perca ke ape???

aku nak marah memang tak boleh la kan... mane tau nurse tu merajuk kang... tak mau jahit plak luka aku... lagi parah... so aku simpan je rase bengang tu... pung pang pung pang... settle semua... aku duduk atas wheel chair... dan ade sorang nurse tolak aku... keluar daripada bilik bersalin...

aku nampak my hubby tengah sabar menunggu... sakit selepas bersalin anak kedua lebih ringan daripada anak pertama... so aku siap boleh buat peace kat hubby yang sememangnya tengah bermuka serius menunggu...

aku pun baring kat katil wad bersalin... my hubby yang sangat prihatin... dengan pantas mengurut isterinya... aku dapat secawan milo yang hospital bagi... then... aku mintak my hubby belikan roti ngan air milo lagi sebungkus... sebab lapo giler...

sekian dua episod dah nak bersalin!!! episod ketiga tak tau bila lagi... tunggu lah aku bersalin baby nombor 3 pulak =)

nota: rasa sakit bersalin tak sama bagi setiap orang... alhamdulillah dua-dua kelahiran sakitnya tak lama...


nur iman alisha

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...