GENG LENSA HIDUP

22 March 2010

KENTUT DI KHALAYAK?

salam
lagi entri auto publish
menyampah sudah dengan perkataan tu =)

yakin untuk kentut di khalayak?
bukan lah... tu bukan yakin.... itu kurang sopan =)
aku nak cite cara bina keyakinan diri....

anda yakin?
untuk berdepan dengan orang yang anda sayang?
berdepan dengan kawan-kawan?
berdepan dengan orang awam?
berdepan dengan pensyarah?
berdepan dengan sesiapa?
mahupun mereka yang bertanya arah....

sedar tak keyakinan boleh dipupuk?
boleh dibentuk?

sedikit pengalaman untuk dikongsi....

----------------------------------------------------------------------------
situasi 1#

berdepan dengan rakan sekelas untuk presentation

masa kat skolah dulu aku selalu kena present...
terutama bagi subjek biologi...
persediaannya...

1. paling penting baca topik yang nak kita sampaikan
2. cari lebih info untuk elak rasa gelabah bila ada soal balas
3. pastikan alatan untuk presentation seperti OHP(overhead projector) berfungsi dengan baik, LCD dan laptop, juga alatan lain seperti marker pen dan sebagainya
4. pakaian yang sederhana dan kemas
5. senyum
6. ucapkan salam dan selamat sejahtera
7. perkenalkan tajuk anda
8. kalau mahu suatu yang berbeza ajukan soalan kepada umum
9. teruskan penerangan dengan wajah yang selalu senyum..
10. pastikan suara anda jelas
11. buka peluang untuk soal balas
12. tunjukkan anda menguasai topik tersebut
13. lukis gambar rajah jika perlu

semoga bermanfaat...

--------------------------------------------------------------------------
situasi 2#

masa kat UiTM dulu aku pernah berdepan dengan pensyarah yang sangat garang =)
sampaikan ade kawan-kawan aku cakap kalaulah tak de hari selasa... kan bagus... begitu sekali mereka tak suka. aku? suka je... 

sampailah satu hari...
kami semua kena pegi oral test dengan lecturer tu...
semua jadi sangat gelabah...
huhu...
aku dengan malas pun pergi...

cara mengurangkan rasa gelabah bila berdepan dengan lecturer garang
aku sampai depan pintu bilik lecturer tu...
ketuk pintu dengan kadar yang sederhana kuat...

lecturer: come in
aku: assalammualaikum miss shakiey (sambil senyum)
lecturer: waalaikumsalam
aku: erm... nice smell (sambil puji bau bilik lecturer tu) can i seat?
lecturer: thank you... of course..

lecturer yang agak garang tu mula mengukir senyum...

lecturer: nor fadhillah?
aku: yes i am
lecturer: are you ready for this test?
aku: erm... a bit... (masih senyum)
lecturer: can you tell me the benefict from playing football
aku: jawab la.... macam-macam... mase tu rase risau dengan lecturer yang garang dah hilang. rase seronok yang datang

akhirnya aku dapat 9/10 the second highest in my class for oral test... the highest one of course reindy dengan markah nine and half over ten...

-----------------------------------------------------------------------------
situasi 3#

berdepan dengan orang asing yang dari tah mane-mane negara

mase tu aku naik kereta api dari arau untuk ke sungai petani...
aku dengan beg kura-kura naik ke gerabak... dengan tiket free seat...

aku boleh duduk kat mane-mane okay!!!

aku dengan poyo pegi gerabak yang ade katil...
banyak kosong seyh...

tengah nak duduk tetiba ade makhluk tegur aku...

makhluk: hi!!
aku: hi... (sambil senyum)
makhluk: are you malaysian?
aku: yes of course. why you asking?
makhluk: can we talk?
aku: yup. where you are from?
makhluk: japan
aku: how long you stay here?
makhluk: 1 week
aku: you look a bit clumsy when using english...
makhluk: yup.. we always using japanese at our country
aku: yup i know that... so... at my country you should use bahasa melayu is it? (sambil senyum)
makhluk: why?
aku: if our come to your country we must use your mother's tongue is it?
makhluk: yup...
aku: i prefer to use my mother's tongue...
makhluk: okay... can you teach me?
aku: yes of course (sambil senyum)
aku: apa khabar.... it is mean how are you...
makhluk: apa khabar (dengan slang tersendiri)
aku: you are smart learner (ayat bodek; sambil senyum)
makhluk: other pharase....
aku: you should learn our mother's tongue before come to our country hehe...
makhluk: ohh... i think i should go back and come for the next time...
aku: yup...

pastu train pun sampai dah... so... aku pun blah...
yang penting yakin diri
aku pedulik ape hang pa sape...
aku nak sembang aku sembang je..
walaupun kekadang sompek sket grammar aku =)
sekadar berkongsi

p/s: aku bukan becok okay!!! =)

moral: yakin diri penting untuk menhadapi kehidupan seharian tak kira dalam apa jua situasi

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...