GENG LENSA HIDUP

22 April 2010

SEMBANG-SEMBANG PERIHAL CERMIN MATA

bagi pemula yang pertama kali mahu menggunakan cermin mata.
anda sekurang-kurangnya perlu mengetahui asas bagi sesebuah cermin mata
seperti istilah 

Multi Coated lens
Thin & lighter lens
half frame/full frame/no frame
Photochromic lens

MC atau multi coated
adalah istilah yang biasa jurujual akan terangkan saat anda mahu membeli cermin mata
"cermin mata ni kita bagi sekali multi coated dan harganya bla bla bla..."
lebih kurang macam tulah kan... bagi mereka yang menghadapi masalah silau multi coated lens mesti ada saat mereka menempah cermin mata - kanta mahal sedikit dari tanpa multi coated.


Thin & Lighter - menipiskan kanta (ada dalam subjek fizik)
kebiasaannya jurujual akan bertanya nak buat hi index atau tak terutama bagi yang nilai power agak tinggi
istilah yang akan anda dengar adalah low index, mid- index dan hi index lens. mereka akan cakap lagi nipis lagi mahal... yup memang pun macam tu.. 1.20, 1.64, 1.70 dan banyak lagi angka yang semakin meningkat menunjukkan kanta kamu semakin nipis.


half frame/ full frame/no frame
secara rawak harga cermin mata half frame lebih mahal berbanding no frame dan full frame. kerana half frame lebih kukuh dan agak lebih bergaya. tetapi itu semua bergantung pada jenama.


Photochromic lens
kanta fotokromik. akan kelihatan biasa jika tidak terdedah pada sinaran ultraungu. jika terdedah pada sinaran ultraungu pula kan menjadi gelap... ala-ala sunglass... tapi bukan yang macam pakcik-pakcik tua pakai tau.. yang letak ade magnet tu... atau yang ade sunglass bleh angkat-angkat... tu old fashion lah... orang tua-tua suka pakai. pesen macam tu aku dah lame jumpa zaman sekolah lagi dah ade. tapi yang fotokromik ni memang mahal yang mampu je boleh beli.

contohnya: cermin mata yang aku guna sekarang ni jenama david beckham frame from japan, multi coated, mid-index. aku beli dengan harga RM290. tu tak wat hi index lagi dan fotokromik. kalau aku wat aku kena cas dekat RM7++ tu tokey kedai aku kenal. encik azmi. kalau tak dekat nak seribu kalau ko pegi kat MENARA OPTOMETRIS. untuk info menara memang mahal sikit harga dari england optical dan focus point. aku kalau beli contact lens aku biase beli dekat england optical. 6 bulan pakai siap solution dan eye drop berharga RM145.


1 comment:

Nirah Nadhirah said...

assalammualaikum ...terima kasih atas infonye ...kamo ade facebook tak? ..kalau ade boley add saya tk? ...name facebook : nirah nadhirah ..gmbr bulat2 ..pls sy ade nk tny sikit psl cermin mata nie ...tolong ye ...klo tk jumpe facebook sy awak boleh tgk kt blog saya nadhirahsweet.blogspot.com ..tlg ye ...kalau tk ade facebook boleh bagi email tak? ...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...