GENG LENSA HIDUP

10 June 2010

PERBEZAAN HADIS



salam
hai korang semua...
aku nak tumpang tanya & nak share sumtin...
sesape yang arif leh tolong ajar aku sekali... =)
budak-budak al-quran & sunah ke.... yang da belajar yang lebih mendalam
aku ni belajar kat permukaan je... hukhukhuk


Boleh awk terangkan apa yang dikatakan...
1. Hadis hidayah.
2. Hadis akidah
3. Hadis muamalah
4. Hadis tasawuf.
Semoga dapat dihuraikan dengan serbaringkas... 

menjawab kiriman emel 
(budak ni aku jumpa dalam satu forum.. pas tu nak blaja arab ngan aku... aku pun ajar le pe yang aku tau... skali dia tanya macam-macam la plak pasal agama... hukhukhuk... mati gua)
ni jawapan orang naif cam aku ni....

ulama-ulama hadis atau para ahli hadis dalam mengumpulkan hadis-hadis Rasulullah s.a.w. tidak memberikan istilah-istilah hadis sebagai hadis hidayah,hadis akidah,hadis muamalah dan hadis tasawuf. jangan sampai tersalah faham. 


tapi untuk memudahkan pengumpulan hujah ilmu bolehlah dikumpulkan macam tu lebih-lebih lagi pengumpulan cara Melayu kerana secara ilmu... ilmu itu dibahagikan kepada: 

1.ilmu aqidah atau ilmu mengenal Allah. 
2.ilmu fiqah atau ilmu memahami aturan Allah termasuklah juga: 
a)fiqah ibadah-hubungan hamba atau makhluk dengan khaliq atau Allah.... 
b)fiqah muamalah-hubungan hamba atau makhluk dengan makhluk yang lain... 


dan ini juga termasuk ilmu-ilmu muamalah yang sebenar dalam ketetapan tatacara atau adab sopan atau pun akhlak perhubungan antara seorang hamba dengan Allah dalam mengakui, mentaati, memurni serta menghargai Maha Pencipta dan Maha Pengatur iaitu Allah Tuhan S.W.T...


ilmu muamalah pula dibahagikan ulama-ulama selain yang diterangkan diatas termasuk ilmu munakahat atau fiqh munakahat, fiqh muamalat, fiqh janayat(jenayah)... manakala ilmu adab pula berkembang secara falsafahnya dari tatacara zahir kepada pembentukan sikap atau suluk yang dipanggil akhlak atau khuluk sehinggalah proses pemurniaan jiwa secara fasafi ilmu yang dipanggil ilmu tasawuf iaitu ilmu pembersihan hati..... 

jenis-jenis hadis juga adalah hadis sahih, hadis mutawatir, hadis daif, hadis hasan, hadis mauduk.... ade lagi satu name hadis... tapi aku lupa huuuuu....


antara periwayat hadis yang popular adalah imam bukhari, imam muslim, imam abu daud dan beberapa orang lagi....


mama yah & papa wi tak berapa bagi aku memandai-mandai copy paste hadis dalam internet.... so kena la refer mane-mane sumber sahih lu... tu yang jadikan aku malas... nak bace kitab hadis mesti la kene selak satu-satu... adeh... da kompem betul baru leh tarok dalam blog... (aku ni malas)


rasanya setakat ni je aku leh terangkan.... nanti takut tersilap... aku harap kalau ade sesape yang lagi arif leh la terangkan ye...

baru-baru ni aku ade bergosip dengan si lok... pasal satu blog pelik... The Godfahter.... tapi dalam blog tu ade banyak hadis.... memang la The Godfather tu name gelaran bagi jawatan tertinggi kongsi gelap Italy.... ala...... cam dalam Mafia War tu... tapi aku masih tak puas ati gak ngan statement dak tu...  oh.... kat blog bro lok pun dia ade komen... tah la... kan zaman sekarang banyak hadis palsu... bak kate lok gua tak sedap ati la.... aku nak cakap lebih-lebih tak leh gak... coz blog ni hak individu.... =) ---->>> SINI

p/s: bahasa arab ni pon cam inggeris gak...  ade past tense... present tense... plural... & len-len... =) tu yang ade muamalat... muamalah... jenayat.... jenayah.... abu... abi... ummu... ummi... usrati... usratun... lebih kurang cam tu la...


wallahualam...

5 comments:

terokai seni said...

heee.. sama la aku pon dah tak ingat. ada jugak hadis dirayah dan hadis riwayah yang aku dah tak lupo..

maklum la 'afatal ilma binnisyan' luputnya ilmu kerana lupa- sebab lupa kerana tak diamalkan - dan orang yang tak beramal upamama 'al-ilmu bila amalin kassajaratin bilas samarin', pokok yang tak berbuah - jadik aku ni dah masuk kategori yang patut kena tebang le kot

Mario said...

aku baca jela apa yg ko tulis ni...aku lagi out...sedih...

btw...dpt gak aku ilmu arini... bole jadi penceramahla ko...cara ko tu...nmpk ada bakat...kipidap sis

errr...ke ko mmg penceramah...

Unknown said...

wah! sy pun xthu jgk pasal hadis2 ni? ape2pun thnkz berkongsi ilu tentang hadis2.... :)

econpolics said...

huhuhu,...

wei mekasih,,,

mekasih bukan sebab ada LINK aku,,tp

aja aku ttg HADIS,,,,

p/s utk aku : Sob,,Sob,,,kau xnak jadi cam missXYZ ke Lokman??

aku menjawab: Hah,,otak ko,,,aku laki,,die pompan kot,,hahaha..

syiakk tol aku nie,,,

Loyar Lawa said...

jazzakullah khairan ya ukhti...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...